A No Logoról

 A No Logo elsősorban a mai globális fogyasztói világ társadalmi, kulturális és gazdasági problémáival foglalkozik. Elindul a leginkább láthatótól: a reklámoktól, bemutatja a reklámbiznisz szédítő felfutását, az életünket behálózó marketingpraktikákat, majd elemzi azt, ami e mögött van: a foglalkoztatottság csökkenését, a munkavállalók kiszolgáltatottságának növekedését a fejlett államokban, a szegény országok munkásainak kizsákmányolását, a közterek (iskolák) vállalatok általi kisajátítását, az élet- és választási lehetőségek szűkülését. Végül, ami igen érdekes, kitér azokra a civil és ellen-kulturális mozgalmakra is, amelyek a fogyasztói világgal, a konzumerizmussal szemben igyekeznek üzeneteket megfogalmazni, alkotásokat létrehozni, vagy alternatív életlehetőségeket kialakítani.

 A No Logo elemző, adatokra támaszkodik ugyanakkor élvezetes, “történetmesélő” stílusban megírt mű. Olyan könyvről van szó, amely számottevő sikert aratott a tengerentúlon, és európai kiadásai is nagy visszhangot keltettek. A No Logo egyik erőssége közérthető nyelvezetében, és (a szó jó értelmében vett) újságírói stílusában rejlik. Naomi Klein, a szerző kanadai újságíró, aki elsősorban az alternatív, független sajtónak dolgozik. Könyvének nagy része személyes élményekre, riportszerű beszámolókra alapul. Klein elment egy fülöp-szigeteki “vámszabad területre” és beszélgetett a multinacionális cégeknek fillérekért dolgozó munkáslányokkal; bemutatja a Montreal-ban tevékenykedő “adbuster”-eket, akik az óriásplakátok átfestésével üzennek a nagy cégeknek; a McDonald’s által beperelt angol környezetvédőket; és így tovább. Még azokat a fejezeteket is konkrét vállalatokról, esetekről szóló “sztorikkal” teszi érthetővé és – ne tagadjuk – szórakoztatóvá, amelyekben egyébként statisztikai adatok alapján fest képet a reklámipar felfutásáról vagy a munkaerő-piac drámai átalakulásáról.

 Magyarországon napjainkban kezdenek kibontakozni a multinacionális vállalatok magatartását élesen bíráló társadalmi vélemények. Éppen ezért fontos egy olyan mű megjelenése, amelyik megalapozott adatokkal, és egyben szemléletesen, sok példával, konkrétumokon keresztül mutatja be és érteti meg a globalizáció és a nemzetközi márkák mögött álló mamutvállalatok társadalmi valóságát.
Idézet a kritikákból
“Egy komplett, felhasználóbarát kézikönyv azokról a rettenetes hatásokról, amelyeket a kilencvenes évek szupermárka marketingje okoz a kultúra, a munka terén, vagy akár a fogyasztói lehetőségekben.” (The Village Voice)

“A nagyvállalatok legjobban azoktól a vásárlóktól félnek, akiknek vannak kérdései. Naomi Klein ad néhány tippet, amivel zavarba hozhatjuk a szupercégeket.” (Billy Bragg)

“A No Logo a “már éppen a nyelvemen volt” élményét nyújtja, megszólaltatva azt a harmincon aluli generációt, amely eddig még nem foglalkozott politikával. …Naomi Klein segíthet újrafogalmazni a politikai problémákat a fiatal generáció számára.” (The Guardian)

“Az egyre erősödő vállalatellenes mozgalom Das Kapital-ja.” (The London Observer)

Naomi “vélhetően a világ legbefolyásosabb személye 35 alatt.” (The Times)

www.nologo.hu
www.tve.hu

 

Hozzászólás